Zuiver Beeld

5 februari 2012 tot 4 maart 2012

Drie kunstenaars die de figuratie schuwen en zich op strenge wijze bedienen van de elementen ruimte, tijd, licht en stilte.

Sigmund de Jong ontwikkelt al lange tijd wall-concepts, concepten die zich blijven ontwikkelen door ze toe te passen in verschillende architectonische situaties. De ruimte als geheel vormt het kader waarin maatvoering, lichtsituatie, maar ook de sociale betekenis aan de basis staan van de wandschildering.

Naast zijn wall-concepts houdt Sigmund zich bezig met de doorontwikkeling van het ‘schilderij’ als zelfstandig ruimtelijk element.

Ons tijdsbegrip is het onderwerp van het werk in bijenwas van Ludo Hoes: :‘Tijd kunnen we slechts afleiden uit de opeenvolging van gebeurtenissen: door het ‘nu’ met de herinnering aan het ‘zojuist’ te vergelijken. Als we dan geen verandering in de externe wereld of onze gedachten zouden kunnen vaststellen, houdt tijd, en daarmee ons bewustzijn, op te bestaan.

In het werk van Winnie Teschmacher speelt stilte dé grote rol. We zien in haar glasobjecten licht en ruimte, tijd wordt gestold. Wat overblijft, is stilte.