Rosegarden

10 februari 2013 tot 10 maart 2013

Schoonheid is een ideaalbeeld waar Marjo J.C. van Soest naar op zoek is en in het contrast met de werkelijkheid ligt het spanningsveld waarin haar werk zich manifesteert.

Na verhuizing naar Pendrecht waren de grote met rode rozen gevulde bloembakken in het trottoir van de Zierikzeestraat voor Van Soest een eerste aanraking met schoonheid. Het contrast met de sombere Cameliastraat op Rotterdam-zuid kon niet groter zijn: zoveel rode rozen zomaar op straat voor de portiekwoning waar zij kwam te wonen? ROSEGARDEN verwijst naar deze vroege herinnering en staat voor het onderzoek naar haar bronnen.
In de tentoonstelling komen drie lijnen uit dit onderzoek bij elkaar: haar fascinatie voor Middeleeuwse miniaturen, krantenfoto’s van oorlogssituaties die zij al decennia lang verzamelt, en een krantenartikel over een persoonlijk familieverhaal: toen haar verzameling krantenfoto's kort geleden op onverwachte wijze aangevuld werd met dit verloren familieverhaal was dat het beroemde ‘stukje van de puzzel’.
Dit heeft geresulteerd in Het Getijdenboek voor Leon, een serie van uiteindelijk veertig schilderijen waarvan de eerste zestien in ROSEGARDEN voor het eerst te zien zijn.