O , .

22 mei 2016 tot 19 juni 2016

Aan het begin van jubileumjaar 2016 vond Stichting KunstWerkt een nieuw thuis in Ruimte in Beweging. Daarvoor was de stichting 19 jaar lang haast synoniem aan Pand Paulus. Onlosmakelijk verbonden aan Pand Paulus is ook Piet Paaltjens.

Piet Paaltjens was het pseudoniem van de Nederlandse dichter en predikant François HaverSchmidt. Van 1864 tot aan zijn dood in 1894 predikte hij onder meer in het pand aan de Korte Haven 125. Ruim een eeuw later betrok Stichting KunstWerkt de onderverdieping van dat pand en introduceerde de naam Pand Paulus.

In de expositie "O , ." laten Marita Beukers, Michiel Dol, Esther van der Eerden, Ron Elshout, Aldo Hoeben, Fenneke Hordijk, Tessa Schlechtriem, SAGE en Rob van der Ven zich inspireren door Piet Paaltjens, Pand Paulus en de dichtkunst in het algemeen.

In het tweede weekend van de expositie wordt een poezie-middag georganiseerd, met onder andere voordrachten van Michiel Dol, Ron Elshout, Jolie Hakkert, Floor Leemans, Peter Groen, Ferial Kheradpicheh, SAGE en Marcel Teunissen.

Ten slotte organiseert Stichting KunstWerkt ter gelegenheid van de expositie voor de laatste keer een wandeling door het historisch Schiedam van Piet Paaltjens onder leiding van Marcel Teunissen.